keskiviikkona, lokakuuta 26, 2005

Eno hyvä

Olen pohtinut tätä näytelmää. Mielestäni tätä näytelmää kannattaisi käydä esittämässä kouluilla ja vanhainkodeissa. Ja jo arvokas nimi Paska näytelmä antaa vinkin uudenlaisesta esityspaikasta - Seppälän maatalousoppilaitoksen pihalla olisi sopivasti tilaa sekä orkesterille että liikkuville jäsenillemme.

Olen hankkinut tästä näytelmästä myös oheistietoutta. Suosittelen itsenäistä tiedonhakua myös muulle työryhmälle - tietoa löytyy mm. Kajaanin Generaattorin nettisivuilta, Projektit-osion alta.

Haluaisin tuoda sen esille, että näytelmässämme on aihepiirejä. (Näyttelijöiden = liikkuva jäsenistö sekä orkesterin lisäksi) Erittäin läheiseksi koen aihepiirin: Teatteri. Koen, että jo tuo sana (=Teatteri) kuvaa hyvinkin oivaltavasti näytelmämme luonnetta ja persoonaa. Teatterin yhtenä osa-alueena pidän politiikkaa, joka myöskin oivaltavana sanana limittyy jouhevasti näytelmämme rekvisiitan lavastusteknisiin dilemmoihin. (Politiikka on vierasperäinen sana täällä Suomessa, joten sitä ei suositella käytettäväksi julkisesti.)

Ajankohtaisin ajatteluni on 60-luvulla. Haluan tuoda tanssissani julki sen, mikä silloin oli eri tavalla kuin tänä päivänä: Ihmiset kuuntelivat musiikkia, flirttailivat, rakastuivat ja hymyilivät silloin. Olen kokenut tämän kehollistamis-liikkeellistämis-fyysistämis-mielekkäistämis-prosessin haastavaksi.

Halusin vain tuoda vilpittömän mielipiteeni näytelmästämme. Pidän siitä, ja haluaisin nähdä sen useamminkin. Kaikkea hyvää näyttelijöille ja soittajille. Kiertue-elämä odottaa!

Elina Manninen